Vi har kommet til en ny fase av byggingen av vindkraftverket i Nord-Odal. Veier, kabler og fundamenter nærmer seg ferdig, og nå bokstavelig talt ruller turbintårnene inn i anleggsområdet. Om en måneds tid vil man kunne se tårnene reise seg.
Slik bygges tårnene
- Turbintårnene vil rage 144 meter over bakken.
- De første 64 meterne bygges av betongelementer.
- Hvert element veier mellom 10 og 15 tonn.
- Totalt blir det 22 høyder som hver er ca. 2,77 meter høy.
- Den nederste elementringen er 9 meter i diameter, og den øverste 4,5 meter.
- Hver høyde er delt i tre deler, bortsett fra den øverste som er én hel ring.
- Elementene skal stables på plass med en stor kran.
- Inntil de skal heises på plass lagres elementene på oppstillingsplassen ved hver turbin.
Spennes fast til fundamentet
Vi har tidligere beskrevet hvordan hvert av fundamentene forankres med 40 fjellankre tolv meter ned i fjellet. Tårnet vil bli forankret til fundamentet ved å bli spent fast innvendig til disse fjellankrene.
Toppes med tre tårnseksjoner i stål
På toppen av betongelementene skal det være tre store seksjoner laget i stål. Disse blir produsert på oppdrag av Siemens Gamesa Renewable Energy i fabrikken Kenertec i Indonesia. Stålseksjonene skal fraktes med båt til Uddevalla og videre med lastebil, og de ventes til Nord-Odal i juni og juli.
Når hele tårnet er på plass skal selve kraftverket – nacellen – og turbinbladene heises på plass.
Fraktes med båt og bil
Betongelementene produseres i Max Bögls fabrikk ved byen Osterröhnfeld i Nord-Tyskland. Derfra blir de fraktet med lastebil til Kiel, som ligger noen få mil unna fabrikken, og videre med båt til Gøteborg. Den siste etappen til vindkraftverket går med lastebil. På grunn av vekt og størrelse går det kun to elementer på hver bil.
Spesialtransport av de største elementene
Det øverste betongelementet består av én hel ring med en diameter på 4,5 meter. Disse produseres på fabrikken Sengenthai sør i Tyskland. De ankommer Oslo havn med båt, og fraktes med spesialtransport til Nord-Odal. For å minimere utfordringer med annen trafikk vil disse transportene foregå om natten. Det blir 34 spesialtransporter av betongelementer.